A hálózati gazdaság szakembereinek legnagyobb hazai fóruma, az idén kilencedik alkalommal került megrendezésre. A rendezvény programja úgy lett összeállítva, hogy a látogató a lehető legteljesebb képet kapja a hálózatról, mint platformról és az arra épülő üzleti megoldásokról. Az előadásokat a Cisco Systems, nemzetközi és hazai partnerei, valamint Cisco megoldásokat alkalmazó cégek vezetői és szakemberei tartották. Az előadásokat tematikus szekcióba rendezték. Az egyes szekciókban a konvergens hálózatok, a hálózatbiztonság, az adatközpontok, valamint a szolgáltatói hálózatok aktuális trendjeiről a jelentkező újdonságokról esett szó.
Iskolánk ebben az évben csatlakozott a Cisco Hálózati Akadémia programhoz, így természetes volt, hogy oktatóink is részt vesznek ezen a nemzetközileg is elismert szakmai rendezvényen. A Telegdi Kata Szakiskola és Szakközépiskola ciscos oktatói a két napos konferencia második napján vettek részt. Az előadások egyszerre kilenc helyszínen folyta, így szelektálnunk kellet, hogy mit nézzünk meg. Ezen sorok írója elsősorban az oktatással kapcsolatos előadásokat látogatta, ezeken belül pedig speciálisan a CCNA (Cisco Hálózati Akadémia) oktatásával, távlati céljaival kapcsolatos előadásokat hallgatta végig. Az előadók szakmai felkészültségénél már csak a rendezvény szervezettsége volt imponálóbb.
Az előadások reggel kezdődtek. A vendégeket profi szervezők fogadták. Mindenki személyre zóló belépőkártyát kapott, amelyen megtalálta azoknak az előadásoknak helyszínét és időpontját, melyeken az előzetes regisztráció során jelezte a részvételét. Természetesen senkinek nem tiltották meg azt, hogy más előadásokra is bemenjen, de valószínűleg mindenki érdeklődési körének megfelelően szelektált e lehetőségek közül. Az előadások szünetében üdítővel és péksüteménnyel várták a reggeli utazástól és a korai előadásoktól fáradt hallgatóságot, majd ebédidőben egy hosszabb szünettel és kiadós svédasztalos ebéddel jutalmazták a lelkes hallgatóságot.
Az előadásokról néhány szóban:
Természetesen azokról az előadásokról szeretnék beszámolni, melyeken személyesen is részt vettem. Reggel kilenc órakor mindjárt négy előadást is hallhattunk az első szünetig. Az elsőt Bartus Zsolt a Nemzeti Szakképzési Intézet igazgatója tartotta a WorldSkills versenyről. Ez a méltatlanul elhanyagolt nemzetközi verseny, melyet az egész világon ismernek, és elismernek. Ez a verseny még egy évvel ezelőtt is teljesen ismeretlen volt hazánkban, pedig tavaly már 35. alkalommal került megrendezésre. Jövőre már Magyaroszág is indít versenyzőket a Japánban megrendezésre kerülő versenyen, ahol a körülbelül nyolcszáz versenyző kedvéért 50000 négyzetméteren egy valóságos kis falut építenek fel. A második előadás Sisák Zoltán tartotta, melyen beszámolt egy tizenkét hetes angliai tapasztalatcseréről, melyet egy angol Regionális Akadémiát tanulmányozva szerzett. Érdekes volt szembesülni azzal, hogy az ottani iskolák között ia van olyan, amely a hazai intézményekhez hasonlóan korlátozott anyagiakkal rendelkezik, illetve elképesztő kontrasztként vannak szinte korlátlan anyagi eszközökkel rendelkező alapítványi, illetve kiemelt állami támogatást élvező hátrányos helyzetűeket oktató iskolák. Az első szünetig még két előadás várt ránk, de senki nem érezte úgy, hogy el kellene szöknie. Feszült figyelem övezte az előadásokat, melyet az előadók hálásan vettek tudomásul. A következő előadást Hirsch Gábor a Cisco System munkatársa NeAcad Security- ami a tananyagból kimaradt címmel egy megfontolandó javaslatot tett az akadémiai programban oktatók számára. A javaslat szerint egy új irányból kellene megközelíteni a hálózatbiztonság témakörét, és ezt az új szemléletet kellene nekünk, mint oktatóknak továbbadni tanulóink számára.
A következő előadó Béni Gabriella volt, aki felvázolta a Cisco Hálózati Akadémiák jövőjét is érintő távlati terveket. A Hálózati Tudás Terjesztéséért Programiroda Alapítvány kuratórium elnökeként ismertette az alapítvány létrehozásának céljait. Az alapítvány célul tűzte ki a hátrányos helyzetűek oktatását. Az egyik legfigyelemreméltóbb kezdeményezésük a látássérültek oktatásában elért eredmények. Jelenleg két látássérült a CCNA első szemeszteres oktatói kurzusának befejezésénél tart. Az első szünet idejére kellő vitaindítót adtak az elhangzottak.
Szünet után NetAcad aktualitások címmel Dr. Fehér Gyula, a Cisco Academi Training Center vezetőjeként ismertette a Hálózati Akadémiai Program, a CNAP kurzusrepertoárját. A kurzusok egymásra hierarchikusan épülnek, az alapszintű informatikai ismeretektől kezdve a professzionális számítógép-hálózati ismeretekig széles körű tudást adnak hallgatóinknak. Az előadás során ismertette a az akadémiai oktatást érintő tananyagváltozásokat. Ezek a változások arra hivatottak, hogy mindig a legújabb technológiának megfelelően, a legújabb ismeretket oktathassuk.
A következő előadó Köpeczi Bócz Tamás HEFOP IH igazgató, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.. A szakképzési rendszer korszerűsítése az Új Magyarország Programban címmel hatalmas összegekkel színesített előadást hallhattunk. A kormány tervei szerint a regionális programok teljesítésére mintegy 1600 milliárd forint tőke áll majd rendelkezésre. A cél, hogy a képzési kínálatot közelíteni kell a munkaerő-piaci kereslethez.. ezért volt szükség az Okj-s képzési rendszer átalakítására, melynek során a mintegy 800 szakmát lecsökkentették a felére, ami átláthatóbbá tette az egészet. A szakmák kiválasztásánál a munkáltatók véleményét maximálisan figyelembe vették. Az országban 16 TISZK (Térségi Integrált Szakképzési Központ) létesült, ahol szakmacsoportok oktatása válik lehetővé. A távlati célok közül kiemelném a kereslet-orientált támogatási rendszert bevezetését, valamint azt, hogy a jövőben a szakiskolákban folyó képzésekben a vizsgáztatást és a képzést szétválasztanák. Sisák Zoltán következett az Akadémiai Adatbázisról, ami Cisco hálózati Akadémiák által létrehozandó adatbázis. Az adatbázis lényege, hogy közelebb hozzuk a munkaerő piac szereplőit, a munkáltatót és a munkavállalót, ezzel is segítve a CCNA-t végzett hallgatók elhelyezkedését.
Az Akadémiák feltöltik az adatbázist a náluk végzett hallgatók adataival, majd ezt az információt a leendő munkáltatók számára elérhetővé teszik, így azok hamar találhatnak olyan szakembereket, melyek végzettsége megfelel a betöltendő munkakörhöz. Az adatbázis feltöltése már folyamatban van, és év végére eléri a 100%-s feltöltöttséget. Az adatbázis további lehetőségeket is rejt magában. Az oktatók által feltöltött tanári segédanyagokkal egymás munkáját könnyíthetjük meg. Mobil hangkommunikációs technikák címmel Nagy Zsolt, a debreceni Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakközépiskola oktatója előadása következett. Három Cisco Akadémia, a Debreceni Egyetemen működő Regionális Akadémia összefogásával egy olyan tananyag kifejlesztésébe kezdett, a mely vezeték nélküli WAN technológia oktatását tűzte ki célul. A programot támogatja a Cisco, a Siemens és a Tmobil. Az előadó beszámolt az eddigi eredményekről, illetve a tananyagfejlesztők azon tervéről, mely szerint a tananyagot a Cisco System-el elfogadtatva felvetessék a nemzetközi i hálózati Akadémiai Programba, ezért már eleve angolul folyik a fejlesztés.
A CCNA-szekció záró előadásra megtelt az előadóterem. Nem véletlenül. NetLab – Laboreszközök távoli elérése. Előadó Almási Béla egyetemi docens, Debreceni Egyetem Informatikai Kar. Egy olyan probléma megoldásának keresésére kerülhet pont, amely évek óta foglalkoztatja az olyan Cisco Hálózati Akadémiákat, melyek a színvonalasabb oktatás miatt szeretne nagyobb hozzáférést biztosítani a laborban található routerekhez. Ez általában tanítási időben nem megoldható. Megoldás van, ez a NetLab. Mi a probléma ezzel? Természetesen az ára. A bekerülési költség mintegy tízmillió forint, az éves fenntartási költsége kétszázezer forint. Ez egy akadémiai költségvetésbe nem fér bele. A másik megoldást egy másfél éves kutatómunka előzte meg. A neve CLAB. Nemcsak a neve változott megy, de bekerülési költség is. Egy unixos szerveren keresztül oldották meg a routerekkel a távoli kapcsolatot, ami valódi konzolkapcsolatnak felel meg, így a távoli elérés valódi tanulási lehetőséget biztosít otthonról, nagyságrendileg kisebb összegért. Ezen sorok írójának volt alkalma kipróbálni, és örömmel jelenti; működik! Talán a közeljövőben elterjedhet ez a módszer és ezzel is szorosabbra fűzi az együttműködést az Akadémiák között.
A nap végén mindannyian úgy éreztük nagyon tartalmas napon vagyunk túl, és megerősödött bennünk az elhatározás az új módszerek, bevezetésére, kipróbálására.
Tudtuk, éreztük jövőre is itt a helyünk. Ez jó mulatság, férfimunka volt.
Készítettee: Obuczki Béla