Számítástechnika fejlődésének története egy osztálykirándulás keretében

folder_openHírek

Szent Bazil Középiskola Számítástechnika fejlődésének története egy osztálykirándulás keretében Hírek

2008. november 6-án a nyíregyházi tagintézményünkkel való előzetes egyeztetések után alkalmunk nyílt arra, hogy megtekintsük az Országos Műszaki Múzeum állandó kiállítását. Tudományos illetve szórakoztató túránk kiindulópontja a kisvárdai nagyállomás volt. A nagy nap előtti hetekben az osztályfőnöki órákat arra fordítottuk, hogy alaposan tanulmányoztuk a Múzeum weblapját, és a menetrenddel kapcsolatos honlapokat. A korai ébredés nem árnyékolta be az érdeklődésünket és jókedvünket.

A vasútállomás várótermében gyülekeztünk, ahol már az osztályfőnökünk Dudásné Bereczki Viktória tanárnő és Tóth László tanár úr várta az osztályt. Az indulásunkat nehezítette a vonat fél órás késése, de végre megérkezett. Utunk megkezdése után egy kis idő azzal telt el, hogy helyet kerestünk, elhelyezkedtünk. Nem tudtuk igazán, hogy a táj szépsége vagy az izgalom miatt, de az osztályon eluralkodott a boldogság. Volt, aki pihenéssel, zenehallgatással vagy éppen beszélgetéssel az osztálytársak még jobb megismerésével töltötte az idejét. Észre sem vettük az idő múlását és „röpke” 4 óra múlva megérkeztünk a Keleti pályaudvarra.

A vonatról leszállva nem volt más dolgunk, mint megvásárolni a napijegyeket és megkeresnünk a megfelelő buszmegállót. Ügyelnünk kellett arra, hogy jó buszra szálljunk fel, ebben Dócs Laci osztálytársunk nyújtott nagy segítséget, ő kalauzolt minket a nap folyamán, mivel ismerte a várost, több évig Budapesten élt és lakott. Sikeres buszra szállásunk után, némi átszállással megérkeztünk a Műszaki Múzeum bejáratához. Pár perc elteltével megérkezett a tárlatvezetőnk, egy kedves és aranyos hölgy személyében. A táskák és kabátok lepakolása után megkezdtük utunkat a Múzeum területén, ahol már az udvar is sok látványosságot tartogatott számunkra (pl. a Láng Gépgyár Diesel motorja, továbbá egy hatalmas méretű esztergapad). Ezután egy épületbe értünk, ahol régi traktorokkal, motorokkal és különféle elektronikai cikkekkel találkoztunk. A bemutatóval egybekötött előadáson végig kísértek bennünket a számítógépes programok közel 40 éves történetén, bemutatva a legjellegzetesebb régi játékokat. Megtudhattuk, hogy néhány évtizede milyen egyszerű dolgok tudták lebilincselni a gyerekek figyelmét, és azt is, hogy melyek voltak a legnépszerűbb darabok.

Természetesen a játékokat ki is próbálhattuk: a legendás Commodore 64, a ZX Spectrum és az Atari játékai tesztelhetőek voltak. Az előadás után a tárlatvezető szakmai előadást tartott a Számítástechnikai gyűjteményben, ahol igazi ritkaságokkal, 50 éves gépekkel találkozhattunk. Ezek a dolgok igazán közel álltak hozzánk, és nagyon lekötötte a figyelmünket. Bár nehezen tudtuk otthagyni ezeket a régi, de csodálatos műszereket, tovább kellett lépnünk egy másik helyszínre, ahol csillagászati kellékekkel, régi fényképezőgépekkel és sok más érdekes kütyüvel találtuk szemben magunkat. Egy kis bevezetés után mindenki saját kedvére fedezhette fel a neki legjobban tetsző dolgot, dolgokat. A remek látogatás után az udvaron képekkel örökítettük meg az itt tartózkodásunkat. A nagy nézelődésben kis csapatunk megéhezett és közös tanakodás után Laci ajánlatával megszületett a döntés. A cél az volt, hogy olcsón finomat, valamint a legközelebbi úton találjunk egy éttermet vagy egy gyors büfét. Mindezeket az érveket felsorakoztatva, végül egy török étteremben találtunk rá a megoldásra. Az étkezdében töltött látogatásunk után megpihenve és jóllakottan, metróval mentünk tovább a Keleti pályaudvarra, ahonnan már csak hazafelé vezetett utunk. „Alig” 4 óra múlva boldogan de fáradtan hazaértünk. Mindenki új és nagyszerű dolgokkal gazdagodott. Ez egy nagyon hasznos tanulmányi kirándulás volt, ami által az osztály még közelebb került egymáshoz. A jövőben szeretnénk több ilyen alkalmat, igényünk és kedvünk töretlen, hiszen így összeköthetjük a kellemeset a hasznossal.