2009 május 18. ez a nap is elérkezett végre. Sajnos vagy szerencsére, a verítéktől gyöngyöző homlokokból talán az utóbbira lehet következtetni. A nyíregyházi Telegdi Kata Szakiskola és Szakközépiskola végzős informatikai hálózattelepítői izzadó tenyérrel, izgatottan beszélgetve várják az írásbeli vizsga kezdetét.
Két éve várják és félik ezt a napot, amikor is számot kell adniuk a megszerzett tudásról. A félelem nem volt alaptalan, hiszen az elmúlt évek gyakorlatával az idén szakított a minisztérium, mivel egy teljesen idegen feladatsor és egy ijesztő szám került eléjük: az elégséges szint eléréséhez 81%-ot kell teljesíteniük. Az első meglepetés után helyére billent a tudat, majd egyre magabiztosabban és egyre gyorsabban oldották meg a feladatokat, hiszen bármennyire is mást vártak a két éves felkészítés nem volt eredménytelen.
Az írásbeli vizsgát eredményesen teljesítőkre még egy feladat várt, amikor is gyakorlati tudásukról kellett számot adniuk. Erre június 9-én került sor, de amíg ez az idő eljött kihasználták az iskola által biztosított gyakorlási lehetőséget, melynek során a legkisebb bizonytalanság is kiköltözött szívükből, egyre biztosabbak voltak benne, hogy bármilyen gyakorlati problémát meg tudnak oldani.
A gyakorlati vizsga három feladatrészből állt. Mindhárom megoldandó feladat gyakorlati életből vett megoldandó problémákat helyezett vizsgakörnyezetbe. Először egy hálózatépítési, kábelezési kérdés várt megoldásra, majd egy nagyon komoly elméleti és gyakorlati ismeretet igénylő konfugurálási feladat jött, végül komoly tervezési, számítási probléma várt rájuk, melyet az összetettsége miatt szimulátor programon kellett megoldani. A tanulók magabiztosan vették az akadályokat, lépésről lépésre, tételről tételre, a rendelkezésre álló öt órát maximálisan kihasználva végül mindannyian eredményesen dolgoztak. Hárman olyannyira, hogy a vizsgabizottság elnöke dicséretben részesítette mindhármukat.
A vizsgabizottság meglepett örömmel, elismerően beszélt a vizsga végén a vizsgaszervező intézmény előkészítő, felkészítő munkájáról, példaértékűként állítva más oktatási intézmények számára is.
Obuczki Béla szaktanár