Fogyasztói elemzés a TESCO-ban

folder_openHírek

2006. novemer 20-án 3. és 4. órában marketing órán a marketing- és reklámügyintéző csoporttal elmentünk a TESCO Global Rt debreceni áruházába fogyasztói magatartás elemzése céljából. Tanárnő 5 csoportra osztott bennünket, és külön-külön részlegeket kellett megfigyelnünk a megadott szempontok alapján. A részlegek: édesség, ruházati, élelmiszer, műszaki és háztartás-vegyi áru osztályok voltak.

Megfigyeltük a vásárlók életkorát, nemét, ezekből a demográfiai jellemzőket szűrtük le. Elemeztük azt is, hogy ki hogyan vásárol, mi alapján döntenek, meddig szemlélik a termékeket, elolvassák-e az összetevőket, vagy a használati útmutatókat.

Értékeltük azt is, hogy a polcokon az áruk hogyan vannak rendszerezve, fel vannak-e töltve áruval, és azt, hogy az eladók (már ha vannak) mennyire segítőkészek a vásárlók felé.

Összeségében elmondhatjuk, hogy tekintettel a hétfői napra, nem voltak sokan az áruházban. Nemek aránya fele-fele, többségében 40 év fölöttiek, általában párok voltak. A termékeket gondos mérlegelés után választották ki, voltak olyanok, akik vásárlási listával érkeztek. A műszaki osztály vevőszolgálati pultját is kihasználták, információt kérve az eladóktól. Karácsony közeledtével megsokszorozódott az akciós „0%-tól” elvihető különböző műszaki cikkek állománya, ez nagymértékben felkeltette a vevők figyelmét.
Az ünnepek közeledtével az áruházban többségében voltak a karácsonyfadíszek, édességek, előrecsomagolt ajándékkosarak. Eladókat nem nagyon láttunk, ha fel is bukkant egy-egy, igyekeztek kitérni a vevők elől, nehogy segíteni kelljen nekik.

A polcok általában rendezettek, feltöltöttek voltak, és elmondható, hogy szemmagasságban helyezik azokat a termékeket, melyek átlagár felettiek, az áru jobb kelendősége miatt.

2006. november 24-én a Tudatos Vásárlók Egyesülete immár 7. alkalommal hirdeti meg a „Ne Vásárolj Semmit Nap”-ot. Ennek a megmozdulásnak a célja, hogy csökkentsék a feleslegesen megvásárolt termékek mennyiségét. Minden részlegnél adtuk 5-5 tippet a vásárlóknak, hogy pénteken miért ne vásároljanak.

Egy pár példa:

• Spóroljunk ezen a napon, majd máskor vásárolunk.
• Pénteken sokan vannak az áruházakban.
• Végezzük el a házimunkát, így nem hétvégére marad.
• Vásárlás helyett keressük fel régi ismerőseinket.
• Rakjunk rendet otthon.
• Nem idegeskedünk a közlekedés, a tömeg és a várakozás miatt.
• Válogassuk ki ruháinkat, így nem biztos, hogy újat kell venni.
• Édesség vásárlása helyett készítsük el mi magunk. Olcsóbb és jobb is.
• Műszaki cikk vétele helyett olvassunk könyvet.
• Gondolkodjuk el, hogy tényleg szükség van-e arra, hogy pénteken vásároljunk?
• Tanuljunk marketing órára!

Persze, ezeken kívül még sok mindent csinálhatunk egy pénteki napon vásárlás helyett.

Készítette: Barna Kitti, Majoros Enikő, Guba Attila, Murvai Nikolett, Törő Csaba

Tags: , ,
Menü