Mi a közös Calais kikötővárosa és a debreceni 19-es busz között? Ezzel az első hallásra meghökkentő párhuzammal kezdte mondandóját Balogh Róbert a debreceni Tessedik Sámuel Szakképző Iskola és Gimnázium vendégelőadójaként. Az ELTE doktorandusza, valamint a Generáció2020 Egyesület munkatársa március 25-én a bevándorlás problematikájába vezette be a Szociális, gyermek- és ifjúságvédelmi ügyintéző osztályok tanulóit. Bevezetésként a nemrég megjelent Welcome c. francia filmdrámából láthattak részleteket a diákok. A film egy 17 éves kurd fiúról szól, aki Angliába emigrált barátnőjéhez kíván eljutni, de egy ellenőrzésen fennakadva illegális bevándorlóként a Csatorna innenső oldalán, Calais-ban ragad.
A film nyomán hamar kiderült, hogy Calais és a 19-es busz, amely a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal Debreceni Befogadó Állomásának lakóit köti össze a várossal és egyben a civilizációval, problémái hasonlók: a bevándorlók és a fogadó ország tagjai kölcsönös félelemmel tekintenek egymásra, s a rendre felbukkanó erőszak hátterében éppen a kölcsönös vagy egyoldalú kirekesztés áll – amelyben a gyengébbik oldal mindenesetre a bevándorlóké. Az alapfogalmak (bevándorló, menekült, vízum stb.) tisztázása után, konkrét példák alapján a menekültügyi meghallgatásról, illetve a kitoloncolási eljárásról esett szó, majd általában a menekültekkel szembeni többségi attitűdökről. Az előadó külön felhívta a figyelmet a kérelmezők és a státussal rendelkezők jogainak különbségére, főként, ami a juttatásokat illeti. A tanulók többsége kapható volt arra a felvetésre, hogy a menekülteket segíteni kell, ellentétben az egyébként hivatalos, közigazgatási gyakorlattal, melynek alapját a menekült = teher képlet jelenti.
Az előadás minden bizonnyal hozzájárult ahhoz, hogy a diákok összetettebben, empatikusabban kezeljék a bevándorlás problematikáját, vagy legalábbis olyan kérdések fogalmazódjanak meg bennük, amelyeket a májusi intézménylátogatás alkalmával kamatoztathatnak.
(A Welcome c. filmet a magyar mozik június 9-től vetítik.)