Konfliktuskezelés, de hogyan?

folder_openHírek, TÁMOP-3.1.4.-12/2-2012-1133

A hatékony konfliktuskezelés elsajátítása és oktatása a témája a 2014. februárjában megkezdett program sorozatnak, melyen  a kisvárdai Telegdi Kata Szakiskola és Szakközépiskola minden osztálya részt vett, osztályfőnökeikkel együtt.

Mivel a kisebb konfliktusok a tanulók mindennapjainak részei, és ezek leggyakrabban verbális összeütközések, így  a  program célja, hogy a  tanulók motiváltak legyenek  a konfliktusok feldolgozásában,  maguktól megfogalmazódjon  igényük  a konfliktusok konstruktív lezárására. A foglalkozásokon a tanulók hallhatnak arról, hogy a váratlan környezeti hatásokkal szemben csak akkor válhatnak védetté, ha rendelkeznek a megváltozott helyzethez szükséges képességekkel, és elsajátítják az alkalmazandó viselkedési és magatartási formákat. A tanulók megismerkedhetnek a különböző konfliktus megoldási stratégiákkal, többek között a konstruktív, erőszakmentes konfliktuskezeléssel, ezen belül teret kap a kommunikációs képességek, a kompromisszumkészség fejlesztése, valamint a reális énkép és önismeret kialakítása.

A konfliktusok nem feltétlenül negatív dolgok, hanem életünk részei, amelyek személyiségünk fejlődésében komoly szerepet játszanak. Az intraperszonális, személyiségen belüli konfliktusokat önmagunknak kell megoldanunk, melynél nagyon fontos az önismeret.  A konfliktusmegoldási képesség személyenként változik, erre vonatkozóan tesztet töltöttek ki a tanulók, amely tükrözte személyiségük egy-egy részét. A foglalkozásokon megbeszéltük, hogy melyik az ideális modell, és arra kerestük a választ, hogy hogyan lehet a legoptimálisabb (asszertív módon) megközelíteni a problémákat. Sokat beszélgettünk a megküzdésről, copingról, hogy mi kell a minél eredményesebb stressz kezeléshez. Továbbá megbeszéltük a tanulókkal a sikeres megküzdés pozitív hatását az ember életére. Kiemeltük a testmozgás, testedzés, relaxáció fontosságát, és ezek közül néhány technikát el is sajátítottunk.

Sajnos, mindennapi életünkben jelen van  az iskolai erőszak , melynek gyökerei mélyre nyúlhatnak vissza. A tanulókban tudatosult, hogy az erőszak ellen dolgozhatunk, és dolgoznunk is kell! Saját empatikus képességünk fejlesztésével, a korábban említett technikákkal.  A vicc, a humor, a nevetés nagyon kellemes tevékenységek, mellyel magunknak és másoknak is örömöt szerezhetünk! A legfontosabb dolog, hogy a tanulók megtanulják elfogadni  egymást, becsülni egymás értékeit, mindez lehetővé teszi a felnőttkori pozitív életszemlélet kialakulását.

Oláhné Szabó Anita, szaktanár

A program a TÁMOP- 3.1.4-12/2-2012-1133. pályázatnak köszönhetően valósult meg.

Szent Bazil Középiskola Konfliktuskezelés, de hogyan? Hírek TÁMOP 3.1.4. 12/2 2012 1133

Szent Bazil Középiskola Konfliktuskezelés, de hogyan? Hírek TÁMOP 3.1.4. 12/2 2012 1133

Szent Bazil Középiskola Konfliktuskezelés, de hogyan? Hírek TÁMOP 3.1.4. 12/2 2012 1133

További képek Facebook oldalunkon: facebook.com/felveteliiroda

Tags: , ,
Menü